Znajdziesz nas także na:

Ogromny sukces liceum Domeyki

04 czerwca 2020, godz. 08:08  

A A A

W Polsce jest już prawie 300 szkół średnich, które szlifują zaangażowanie społeczne oraz wspierają rozwój kompetencji proinnowacyjnych uczniów. 26 z nich jest z Warszawy, a 9 z okolicznych miejscowości takich jak Pruszków, Piaseczno, Otwock, Legionowo, Mińsk Mazowiecki czy Piastów. Najlepsze w Warszawie okazało się bielańskie CXXII Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Domeyki, które uplasowało się na piątym miejscu. Wśród miejscowości obok Warszawy najwyższe miejsce osiągnęło Technikum nr 1 w Zespole Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych im. St. Staszica w Otwocku, które znalazło się na 36. pozycji. Nagrody najlepszym szkołom wręczała Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, a galę finałową poprowadził Karol Paciorek, popularny polski youtuber.

Znane są już wyniki tegorocznego Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, jedynego, który zamiast wyników matur, analizuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów. Ranking tworzony jest w oparciu o wyniki uczniów w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, której celem jest, aby każdy młody człowiek w Polsce mógł zrealizować własną akcję społeczną. Uczniowie działając dla innych, zdobywają kompetencje potrzebne w pracy i prawdziwym życiu takie jak np. umiejętność współpracy, zarządzanie swoim czasem i budżetem, rozwiązywanie problemów, empatia czy wrażliwość społeczna. – Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii wyznacza nowe standardy edukacyjne, ponieważ lista laureatów to szkoły, które nazwałabym najbardziej innowacyjnymi w Polsce. W tym roku w Rankingu znalazło się ich niemal 300. Niech one będą dobrym kompasem dla tych, którzy dziś zastanawiają się, w jakiej szkole chcieliby się znaleźć – mówiła podczas gali Rankingu Wicepremier i Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, która wygłosiła przemówienie gratulacyjne oraz laudacje dla pięciu najlepszych szkół. – Na miejscu piątym uplasowało się liceum, które z powodzeniem łączy realizację projektów i naukę przedsiębiorczości, z pracą dla dobra społeczności. Uczniowie tej szkoły w praktyce sprawdzają umiejętność skutecznego komunikowania się, zdolność do pracy w zespole, kreatywność, radzenie sobie ze stresem, a przy tym wspierają społeczność lokalną, nie unikając trudnych problemów społecznych. Gratuluję CXXII Liceum Ogólnokształcącemu im. Ignacego Domeyki z Warszawy – chwaliła Minister Emilewicz.

Gala finałowa Rankingu odbyła się 2 czerwca o godz. 19. W odpowiedzi na sytuację epidemiczną, przyjęła nową formę - wydarzenia online.  Po raz pierwszy w 6-letniej historii  Rankingu sklasyfikowano aż 289 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, w których zrealizowany został przynajmniej jeden projekt społeczny. To prawie dwukrotnie więcej niż w ubiegłorocznym wydaniu Rankingu. Podczas Gali zaprezentowano 20 najwyżej sklasyfikowanych szkół. – Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii prezentuje szkoły, które robią rzeczy ponadobowiązkowe, bacznie obserwują dokąd zmierza świat i właśnie w tym kierunku podążają ze swoimi uczniami. Mam wielki szacunek dla młodzieży za to, że mają chęć, aby zmieniać świat. W tej trudnej drodze ku przyszłości, największą pracę zaraz po uczniach wykonują właśnie nauczyciele, którzy wspierają ich na każdym kroku – mówiła Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii. – Jesteśmy naocznymi świadkami, jak zmienia się rola nauczyciela od tego, który uczy i przekazuje wiedzę, do tego który wspiera w rozwoju każdego ucznia indywidualnie, wskazując, które umiejętności może rozwijać. Jest dla niego mentorem. Obecnie nie sztuką jest przekazać komuś wiedzę, lecz pokazać mu, jak do niej dojść, i jak ją umiejętnie wykorzystywać. Do tego trzeba posiadać kompetencje, które można rozwinąć tylko poprzez własne doświadczenie. Takie praktyczne podejście premiuje właśnie nasz ranking – podsumowuje Bruszewska.

Jej słowa potwierdza większość nauczycieli ze szkół, które znalazły się w Rankingu. Z ankiety przeprowadzonej przez organizatora olimpiady wynika, że trzech na czterech nauczycieli, a także i uczniów, wzmocniło swoje wzajemne relacje. – Uczniowie sami realizując swoje projekty, uczą się zarządzać czasem czy budżetem i rozwijają lub nabywają umiejętności pracy w zespole. Kontakty z uczniami i relacje stają się bardziej partnerskie. Jesteśmy mentorami, na których wsparcie mogą liczyć. Słuchamy, obserwujemy i dajemy przestrzeń do działania, nie narzucając gotowych rozwiązań. Na końcu projektu razem cieszymy się z ich sukcesów – mówi Anna Frołów, nauczycielka muzyki, wiedzy o społeczeństwie, podstaw przedsiębiorczości i ekonomii w praktyce z CXXII LO im. Ignacego Domeyki w Warszawie, które znalazło się na 5. miejscu Rankingu.

Dwukrotny wzrost liczby szkół, które znalazły się w tegorocznym Rankingu, nie jest dziełem przypadku. W zeszłym roku Zwolnieni z Teorii zaprosili ponad 300 nauczycieli z całej Polski, by razem z nimi wprowadzali projekty społeczne do swoich szkół. Dzięki temu korzysta na tym nie tylko polska młodzież, ale także sami nauczyciele, jak również szkoły, które stają się placówkami coraz bardziej proinnowacyjnymi i atrakcyjnymi dla uczniów. – W dzisiejszych czasach oprócz kompetencji twardych bardzo ważne są również kompetencje miękkie. Realizowanie projektów, otrzymywanie przez uczniów certyfikatów, które potwierdzają zdobyte umiejętności, jest bardzo ważne. Szkoła, w której uczniowie biorą udział w olimpiadzie, klasyfikowana jest w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, który wyróżnia szkoły sprzyjające rozwojowi praktycznych kompetencji. Jest to bardzo istotne również dla przyszłych uczniów, którzy stoją przed wyborem szkoły oraz ma duże znaczenie w promocji szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim – podsumowuje Anna Frołów.

Nowości

22 czerwca 2020, godz. 15:09
Areszt za handel narkotykami
03 czerwca 2020, godz. 12:01
Znęcał się nad matką! Grozi mu 5 lat
01 czerwca 2020, godz. 14:39
Złodzieje kół zatrzymani!
29 maja 2020, godz. 14:58
Diler w rękach policji
26 maja 2020, godz. 07:16
Wmurowano kamień węgielny pod budowę "Strefy Bielany"

Zobacz wszystkie...

Reklama